Ennen vasemmistolaiset kääntyivät ortodokseiksi, sillä heitä hävetti mennä luterilaiseen kirkkoon takaisin, kun olivat lähteneet sieltä ovia paukutellen.
Entä Nylén-ilmiö? Onko katolisuuteen kääntyvä suomalainen nykyään vasemmistolais-radikaali-feministi-kasvissyöjä? Työväentalo näyttää olleen nimittäin kokoontumis- ja yöpymispaikka jo useita vuosia. Onko asioilla yhteyttä vai onko se ainoa tarpeeksi iso kokoontumistila Yläneellä?
On sitä työväentalolla kastettu vitivalkoisen suvun uusia jäseniä vuonna 2013, ja ihan luterilaiseen uskoon. Tämän tiedän, koska olin itse todistamassa tapahtumaa. Kyseessä ihan käytännön syyt, paikkakunnan toimivimmat tilat työväentalolla.
Minustakin se on juuri positiivista, etteivät jotkut 100 vuotta vanhat vastakkainasettelut ole enää voimassa, ainakaan kaikkialla ja kovinkaan voimakkaina.
Kiitos palautteesta hdcanis, tuota vähän pelkäsinkin.
Anna, en tiedä miksi kokoonnutaan työväentalolla, mutta ihanaa että kokoonnutaan. En ole varma tuosta häpeä-hypoteesistasi, ja katoliseen kirkkoon liitytään monista syistä, kuka mistäkin. Siellä ei suinkaan ajatella kaikista asioista samalla tavoin.
Tiedän, että vanhoissa katolisissa maissa on hyvin monenlaisia katolisia. Suomessa katolisuus on ollut aikaisemmin tiettyjen aika suppeiden piirien uskonto.
Monien tavoin olen ihmetellyt, miksi katolisuus on alkanut kiinnostaa Suomessa, jossa vallitsee aikamoinen uskonnon vastustaminen. Varsinkin katolista kirkkoa moititaan kovasti.
Tietynlaiset ihmiset kääntyivät katolisuuteen Englannissa sotien jälkeen, hyvin yllättävät ihmiset, joissa oli ehdottomasti jotain samanlaista. Mikä on syy Suomessa? Kyllä sitä joku alkaa tutkia, jollei ole jo tutkinut.
Joka tapauksessa sodan jälkeen katolinen kirkko sai näistä uusista amerikkalaisista ja englantilaiisita intellektuelleista käännynnäisistä tuoreita - ja taitavia - edustajia ja puolustajia.
Näille ihmisiille itselleen taas - olettaisin- katolisuus oli uusi keino alkaa kaikki alusta. Se ei ollut helppoa kaikille, ei varsinkaan Greenelle, joka oli aikamoinen kävelevä katastrofi katoliselle kirkolle, vaikka kirjat toimivat.
Suomessa kaikki muuttuu hyvin hitaasti. Nylen on mielestäni uusi ja erilainen viesti uskonnosta ja uskosta "pakanamaa Suomessa". Hän on jotain täysin odottamatonta.
Amerikkalaisten ja englantilaisten intellektuellien kääntymisestä katolisuuteen 1950-luvulla on kirjoitetty jo kymmenen vuotta sitten. http://www.nytimes.com/books/97/08/17/reviews/970817.17steinft.html
Luulen joo että tuo on sopivin tila lähiseudulla majoittua. Ja eikös se vähän mene että mikä porukka missäkin kylässä on sen yhteisen talon laittanut pystyyn että tuleeko siitä työväentalo vai seuraintalo vai VPK-talo vai mikä, mutta talot on muuten aika samanlaisia...
Syitä taitaa tosiaan olla monenlaisia, yksinkertaisimmillaan varmaan että puoliso on katolilainen. Aikaisempina vuosikymmeninä ilmeisesti käännynnäisistä suhteettoman suuri osa oli suomenruotsalaisia, mutta tuo suhde on tasoittunut nykyään normaalimmaksi (kielisuhteet muuten ovat toki yhä vinksallaan, noin puolet puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia).
Ymmärrän kyllä katolisuuden viehätyksen. Sen perusteella, kuinka kiinnostunut olen ollut aina katolisuudesta, samoin kuin anglikaanisuudesta, minua voisi jopa sanoa kulttuurikatoliseksi. Harmittaa, että jotkut pilasivat aikoinaan Suomen kauniita vanhoja kirkkoja levittämällä kalkkia seinä- ja kattomaalausten päälle. Mikael Agricolahan oli itse maltillinen uskonpuhdistuksessa.
Onhan meillä luterilaisilla ja katolisilla 1500 vuotta yhteistä historiaa. Se on hyvin paljon. Jos muutamat paavit eivät olisi 1800-1900 -lukujen aikana nostaneet Mariaa melkeinpä hänen poikaansa ylemmäksi, olisimme vielä lähempänä. Ja tietenkin pitäisi poistaa pakollinen selibaatti. Kanadalaiset katoliset sanoivat, että se on rahakysymys: kirkolla ei ole varaa maksaa papeille kunnon palkkaa. Nyt taitaa tämä asia tulla kalliimmaksi, kuin mitä on arvattu.
Mikä pakollinen selibaatti, kenenkään ei ole pakko ryhtyä papiksi. Kyllä luterilaiset ovat joka tapauksessa aika kaukana katolisuudesta, kun heittivät vesilintua 5 ja 1/2:lla sakramentteja ja säästivät vain puolitoista.
Tuttuja tunnelmia :)
VastaaPoistaVikassa stripissä valkonen teksti vaaleansinisellä taustalla näkyy ainakin minun monitorissani aika huonosti.
Ennen vasemmistolaiset kääntyivät ortodokseiksi, sillä heitä hävetti mennä luterilaiseen kirkkoon takaisin, kun olivat lähteneet sieltä ovia paukutellen.
VastaaPoistaEntä Nylén-ilmiö? Onko katolisuuteen kääntyvä suomalainen nykyään vasemmistolais-radikaali-feministi-kasvissyöjä? Työväentalo näyttää olleen nimittäin kokoontumis- ja yöpymispaikka jo useita vuosia. Onko asioilla yhteyttä vai onko se ainoa tarpeeksi iso kokoontumistila Yläneellä?
On sitä työväentalolla kastettu vitivalkoisen suvun uusia jäseniä vuonna 2013, ja ihan luterilaiseen uskoon. Tämän tiedän, koska olin itse todistamassa tapahtumaa. Kyseessä ihan käytännön syyt, paikkakunnan toimivimmat tilat työväentalolla.
VastaaPoistaJa positiivista, että näin pystytään jo tekemään juuttumatta vanhoihin ideologisiin poteroihin.
PoistaSiitä vaan kokoomuksen ja keskustapuolueen kokoustaloihin seuraavaksi.
Poistamikä ettei
PoistaMinustakin se on juuri positiivista, etteivät jotkut 100 vuotta vanhat vastakkainasettelut ole enää voimassa, ainakaan kaikkialla ja kovinkaan voimakkaina.
PoistaKiitos palautteesta hdcanis, tuota vähän pelkäsinkin.
VastaaPoistaAnna, en tiedä miksi kokoonnutaan työväentalolla, mutta ihanaa että kokoonnutaan. En ole varma tuosta häpeä-hypoteesistasi, ja katoliseen kirkkoon liitytään monista syistä, kuka mistäkin. Siellä ei suinkaan ajatella kaikista asioista samalla tavoin.
Tiedän, että vanhoissa katolisissa maissa on hyvin monenlaisia katolisia. Suomessa katolisuus on ollut aikaisemmin tiettyjen aika suppeiden piirien uskonto.
VastaaPoistaMonien tavoin olen ihmetellyt, miksi katolisuus on alkanut kiinnostaa Suomessa, jossa vallitsee aikamoinen uskonnon vastustaminen. Varsinkin katolista kirkkoa moititaan kovasti.
Tietynlaiset ihmiset kääntyivät katolisuuteen Englannissa sotien jälkeen, hyvin yllättävät ihmiset, joissa oli ehdottomasti jotain samanlaista. Mikä on syy Suomessa? Kyllä sitä joku alkaa tutkia, jollei ole jo tutkinut.
Luulen, että monenlaiset ihmiset kääntyvät moninaisista syistä. Ei varmaan löydy yhtä ihmistyyppiä.
VastaaPoistaJoka tapauksessa sodan jälkeen katolinen kirkko sai näistä uusista amerikkalaisista ja englantilaiisita intellektuelleista käännynnäisistä tuoreita - ja taitavia - edustajia ja puolustajia.
PoistaNäille ihmisiille itselleen taas - olettaisin- katolisuus oli uusi keino alkaa kaikki alusta. Se ei ollut helppoa kaikille, ei varsinkaan Greenelle, joka oli aikamoinen kävelevä katastrofi katoliselle kirkolle, vaikka kirjat toimivat.
Suomessa kaikki muuttuu hyvin hitaasti. Nylen on mielestäni uusi ja erilainen viesti uskonnosta ja uskosta "pakanamaa Suomessa". Hän on jotain täysin odottamatonta.
Amerikkalaisten ja englantilaisten intellektuellien kääntymisestä katolisuuteen 1950-luvulla on kirjoitetty jo kymmenen vuotta sitten.
VastaaPoistahttp://www.nytimes.com/books/97/08/17/reviews/970817.17steinft.html
Luulen joo että tuo on sopivin tila lähiseudulla majoittua. Ja eikös se vähän mene että mikä porukka missäkin kylässä on sen yhteisen talon laittanut pystyyn että tuleeko siitä työväentalo vai seuraintalo vai VPK-talo vai mikä, mutta talot on muuten aika samanlaisia...
VastaaPoistaSyitä taitaa tosiaan olla monenlaisia, yksinkertaisimmillaan varmaan että puoliso on katolilainen. Aikaisempina vuosikymmeninä ilmeisesti käännynnäisistä suhteettoman suuri osa oli suomenruotsalaisia, mutta tuo suhde on tasoittunut nykyään normaalimmaksi (kielisuhteet muuten ovat toki yhä vinksallaan, noin puolet puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia).
Ymmärrän kyllä katolisuuden viehätyksen. Sen perusteella, kuinka kiinnostunut olen ollut aina katolisuudesta, samoin kuin anglikaanisuudesta, minua voisi jopa sanoa kulttuurikatoliseksi. Harmittaa, että jotkut pilasivat aikoinaan Suomen kauniita vanhoja kirkkoja levittämällä kalkkia seinä- ja kattomaalausten päälle. Mikael Agricolahan oli itse maltillinen uskonpuhdistuksessa.
VastaaPoistaOnhan meillä luterilaisilla ja katolisilla 1500 vuotta yhteistä historiaa. Se on hyvin paljon. Jos muutamat paavit eivät olisi 1800-1900 -lukujen aikana nostaneet Mariaa melkeinpä hänen poikaansa ylemmäksi, olisimme vielä lähempänä. Ja tietenkin pitäisi poistaa pakollinen selibaatti. Kanadalaiset katoliset sanoivat, että se on rahakysymys: kirkolla ei ole varaa maksaa papeille kunnon palkkaa. Nyt taitaa tämä asia tulla kalliimmaksi, kuin mitä on arvattu.
Mikä pakollinen selibaatti, kenenkään ei ole pakko ryhtyä papiksi. Kyllä luterilaiset ovat joka tapauksessa aika kaukana katolisuudesta, kun heittivät vesilintua 5 ja 1/2:lla sakramentteja ja säästivät vain puolitoista.
VastaaPoistaKai Suomessa voisi sitten sanoa saman logiikan mukaan, että ei naisten tarvitse ryhtyä papeiksi jne.
VastaaPoistaNo juu, ehkä tämän blogin kommenttilaatikko ei ole oikea paikka ryhtyä käymään teologista keskustelua tästä aiheesta.
VastaaPoista